Näin viestit asiakkaille monimuotoisista palveluista
Linkkilista Näin viestit liikuntaesteettömistä palveluista toimintarajoitteisille asiakkaille -oppaassa oleviin esteettömyyden kehittämisen linkkeihin
- Majoitustilojen esteettömyyden ja saavutettavuuden tarkistuslista (pdf, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus)
- Ravitsemisliikkeiden esteettömyyden ja saavutettavuuden tarkistuslista (pdf, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus)
- Esteettömyyden ja saavutettavuuden itsearviointi yrityksille ja muille palveluntarjoajille (pdf, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus)
- Viestinnän saavutettavuuden tarkistuslista (pdf, Kulttuuria kaikille -palvelu)
- Tutustu Scandic-hotellien tapaan viestiä esteettömyydestä sekä esteettömyysstandardiin
- Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE ylläpitää rekisteriä koulutetuista esteettömyys- ja saavutettavuuskartoittajista.
- Esteettömyys. Ympäristöministeriön ohje rakennuksen esteettömyydestä (Ympäristöministeriö 2018)
- Esteettömyyskriteerit matkailussa (pdf, Visit Finland 2018)
- Esteettömyyssymbolit (Helsingin kaupunki, Esteetön Helsinki)
- Esteettömän luontomatkailun asiakas - opas palveluntarjoajalle (pdf, Kajaanin ammattikorkeakoulu 2022)
- Iloa ja hyötyä esteettömyydestä - opas luontomatkailuyrittäjille (pdf, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu 2010)
- Inklusiivisen matkailun opas (pdf, Visit Finland 2021)
- Vammaiskortti, Palveluntarjoaja/ Yrittäjä (Kehitysvammaisten palvelusäätiö)
- Visit Finland DataHub
- Yhdenvertaista palvelua kaikille (Invalidiliitto)
"Näin viestit liikuntaesteettömistä palveluista toimintarajoitteisille asiakkaille" ja "Inklusiivisuus ja matkanjärjestäjät"-oppaat on tuotettu Enter Espoon Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeessa, jolla tuetaan matkailualan yritysten toipumista koronapandemiasta vuosina 2021-2023. Hanke sai rahoituksensa Uudenmaan liiton ja Varsinais-Suomen liiton kautta Euroopan aluekehitysrahastosta.
Esimerkkejä ulkomaisilta toimijoilta
Näin esteettömyyttä edistetään brittiläisissä pubeissa:
- An Open Welcome. Making your pub more accessible for customers. (British Beer and Pub Association 2019)
Hotel Brooklyn, Manchester:
- Esteettömät tilat ja viestintä verkkosivuilla - Hotel Brooklyn
- Hotel Brooklyn on selvittänyt, miten esteettömyystoimiin sijoitettu pääoma on tuottanut:
ROI case study: Hotel Brooklyn, Manchester (pdf, 2023)
Videotallenteita
Matkailu kuuluu kaikille -tilaisuus 19.9.2023, yhteistyössä Enter Espoo /Kestävää nostetta-hanke ja Helsingin kaupunki.
Matkailu kuuluu kaikille - Helsinki-kanava (helsinkikanava.fi). Tilaisuudessa kuullaan kattaus monimuotoisen matkailun kehittämiseen. Kokemusasiantuntijoiden puheenvuorot 42.30-1:45:30
- Noora Koponen, Leijonaemot ry:n toiminnan johtaja
- Sanna Kalmari, esteettömän matkailun asiantuntija ja Palmuasema-blogin perustaja
- Sami Virtanen, asiakkuuspäällikkö, Avaava
- Annu Kemppainen, Helsinki Pride -yhteisön toiminnanjohtaja
Inklusiivinen matkailu -webinaari. Miten huomioida omassa liiketoiminnassa matkailun moninaiset kohderyhmät? Millaisia tarpeita heillä on ja miten viestiä niin, että antaa tietoa palvelun sopivuudesta erilaisia tarpeita omaaville kohderyhmille? Valmentajana toimii esteettömän matkailun asiantuntija ja Suomen suosituimman esteettömän matkailun tietolähteen ja blogin Palmuaseman kirjoittaja Sanna Kalmari. Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hanke toteutti Espoon, Helsingin ja Turun seudun matkailuyrityksille kohdennetun webinaarin 15.2.2022 osana Matkailu kuuluu kaikille -kokonaisuutta.
Esteetön viestintä ja esteettömistä palveluista viestiminen -webinaari
Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeen 7.9.2022 järjestämä webinaari, jossa asiantuntijoina puhuvat Pirjo Räsänen, Johannes Sipponen ja Iida Röksä Ellare Oy:sta.
Esteettömien palveluiden kehittäminen matkailun eri toimialoilla -webinaarit
Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hanke toteutti 15.3.2022, 23.3.2022 ja 29.3.2022 Espoon, Helsingin ja Turun alueen matkailuyrityksille kohdennetun webinaarisarjan osana Matkailu kuuluu kaikille -kokonaisuutta. Webinaarin valmennuksen toteutti Ellare Oy.
BE-studio: Miten sateenkaarimatkailu voi vauhdittaa matkailuyrityksen liiketoimintaa?
Sateenkaarimatkailu on matkailualan ilmiö, joka keskittyy tarjoamaan turvallisen ja vieraanvaraisen ympäristön seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille. Business Espoon BE-studiossa keskitytään sateenkaarimatkailun valtavaan bisnespotentiaaliin suomalaisille matkailuyrityksille. Studion vieraina ovat sateenkaarimatkailun edelläkävijä Hannu Medina ja monimuotoisen matkailun asiantuntija Karoliina Korpela. Studion juontaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Saija Äikäs.
Videon sisältö:
0:00 Studio-osallistujien esittelyt
01:20 Mitä sateenkaarimatkailu tarkoittaa?
02:54 Millainen potentiaali sateenkaarimatkailulla voi olla?
04:13 Minkälainen aukko viestinnässä on Suomessa ja miten sitä voi kaventaa?
07:11 Mitä kannattaa ottaa huomioon sateenkaarimatkailuviestintää suunniteltaessa?
09:09 Sateenkaarimatkailun kohderyhmä ja bisnespotentiaali
10:50 Miten yritykset voivat lähteä liikkeelle?
13:29 Espoon kaupungin toimenpiteet
Lisätietoja:
Karoliina
Korpela
Pääkuva: Johannes Sipponen